Amnesty International er verdens største menneskerettighetsorganisasjon. Amnesty består av mennesker som kjemper for ytringsfrihet, diskriminering og overgrep. Her gjør de en jobb hvor de etterforsker brudd på menneskerettigheter, hvor målet er å skape varige endringer. For Amnesty så er en viktig del å kunne nå ut til de riktige personene, og skape engasjement. Hvordan Amnesty International markedsfører seg på sosiale medier, og legge igjen digitale spor for å oppnå sine mål, er svært viktig. Vi skal i dette blogginnlegget se litt nærmere på hvordan organisasjonen benytter seg av digitale kanaler idag, viktige digitale målsetninger, analysering av data og prøve å tiltak og effekt av hvordan de gjør det idag.

Digitale Kanaler

Amnesty International benytter seg av flere plattformer for å kunne engasjere, påvirke og nå ut til sitt publikum. Vi kan se at de benytter seg hovedsakelig av Instagram, Facebook og Twitter. På disse plattformene er det kundereisen starter. Deretter tar de kunden videre inn på nettsiden.

Målsetting og analyse av trafikk

Jeg tror den viktigste målsetningene for Amnesty er å skape engasjement. Enten trykk på underskriftskampanjer eller lignende. I tillegg til kommentarer og engasjement på sosiale plattformer, da spesielt på Twitter.

Ved hjelp at Google Analytics kan de få en oversikt på hvor mange som leser deres kampanjer i antall klikk. Deretter måle hvor mange som ikke velger å underskrive. Dette kan hjelpe de med å se forbedringspotensial på kampanjene deres.

SEO

Amnesty kommer godt opp på organisk søk hvis man søker etter de. Men ved hjelp av Google AD words har de mulighet for å komme opp på organisk søk, uten at man dirkete søker på de. Amnesty er en international bedrift, så et eksempel kan være å bruke «human rights» som ett søke ord. Hvis man søker på dette på Google, kommer de ikke opp.

Søkeord som kan være viktig : menneskerettigheter, OGSÅ engelsk siden de er international: human rights, freedom.