Sosiale medier og digitale plattformer spiller en sentral rolle i våre liv og i samfunnet for øvrig. De er ekstremt nyttige i det at de fasiliterer kommunikasjon og massemønstring av mange mennesker. Men kan det gi negative utfall?

I mine tidligere innlegg har jeg snakket om hvordan sosiale medier og plattformer tar over verdenen, hvordan vi markedsførere skal benytte oss av disse, og konsekvenser rundt plattformer. I dette innlegget skal vi litt nærmere inn på konsekvensene igjen, nærmere bestemt hvordan sosiale medier bidro til at USA og perioden rundt valget i 2020 nesten splittet landet.

Facebook ødelegger vårt sosiale nettverk
Bilde fra Nettavisen.no

Presidentens kommunikasjon på Twitter

I 2020 ble det gjort et nytt valg av president i USA. Som vanlig, ble dette valget også veldig opphetet. Det florerte med «fake news» og daværende president Donald Trump gjorde ikke situasjonen noe bedre med sine utalelser på sosiale medier eller på TV. Om du tilfeldigvis har bodd under en stein det siste året og ikke fått med deg dette, endte det med en demonstasjon og storming av det hvite hus – dette av Trump sine tilhengere. Men hvordan kan vi se en sammenheng mellom sosiale medier og denne katastrofen?

Trump var i lang tid vært veldig aktiv på Twitter. Her har han mulighet til å kommunisere og komme med sine budskap til et stort publikum. Her kan man se utviklingen av Trumps bruk av Twitter i løpet av hans presidentperiode. Det er ingen tvil om at Twitter ble en plattform for å nå ut til sine tilhengere.

Trump hits uncharted Twitter territory while reacting to his impeachment  trial - MarketWatch
Bilde fra Marketwatch.no

Men hvordan kan vi forklare denne utviklingen? Kan man prøve å finne noe forklaring på hvorfor sosiale medier ble en farlig plass å forholde seg til informasjon?

Twitter skjuler Trump-melding – VG Nå: Presidentvalget i USA 2020
Bildet tatt fra (VG Direkte, Presidentvalget 2020)

Filterbobler og ekkokamre


I et tidligere innlegg snakket jeg om hvordan Eli Pariser tar for seg konsekvensene av filterbobler i forhold til demokrati. I boken hans, kan man se at han skriver at demokratiet krever at innbyggere ser ting fra forskjellige perspektiver, men i dagens samfunn blir lettere tatt med inn i disse filterboblene. I et demokrati er man avhengig av at man deler meninger og fakta med de ulike partene, men i stedet skaper disse filterboblene parallelle men separate veier. Det er ingen tvil om at sammenhengen mellom sosiale plattformer og filterbobler/ekkokamre har vært en stor påvirkning. Med dagens teknologi og algoritmer er det også veldig enkelt for disse plattformene å filtrere informasjon. Det er enkelt å skape personalisert innhold. I politikk er det også mye følelser involvert. Det å oppsøke og tolke ting slik at det bekrefter eller styrker egne verdier heter confirmation bias – altså bekreftelsestendenser. Som er noe som er verdt å nevne i denne sammenhengen.

I skrivende stund har vi nettopp vært igjennom et godt eksempel på hvordan disse filterboblene og ekkokammrene kan få en stor konsekvens for et demokrati. Avtrappende president, Donald Trump, har igjennom plattformen Twitter delt selektive artikler, innlegg og videoer. Man kunne også se sammenhengen mellom artikler som samsvarer med hans politiske syn, men han fulgte også bare personer som støttet hans meninger. Dette ble en snøball som rullet videre, hvor resultatet av dette ble til at hans over 70 millioner følgere ble utelukkede eksponert for hans politiske meninger. Disse følgere delte deretter hans tweets videre, som til slutt skapte, etter min mening, et av de største ekkokammrnene i nyere tid – som igjen bidro til en massiv splittelse i Amerika. Kan dette ha en sammenheng med stormingen av det hvite hus?

Twitter merker Trump-meldinger som villedende
(Bilde tatt fra Stavanger Aftenblad)

Ikke bare sosiale medier

I en serie laget av Thomas Seltzers – «UXA», kan man se denne splittelsen veldig tydelig, hvor naboer i USA ikke lenger er på talefot lengre, dette på grunn av ekkokamrene som har oppstått, der de ikke ønsker å høre på andres meninger utenfor deres filterboble. I serien kan man også se at det ikke bare er igjennom sosiale medier disse ekkokammrene oppstår. Vi kan tydelig se at «fake news» har blitt en stor ting, og at de forskjellige nyhetsselskapene prøver å filtrere nyhetene som kommer ut. Kort fortalt kan man se at Republikanerne ser på Fox News, hvor det bare er positive nyheter om Trump, mens i CNN og MSNBC, fremlegger negative sider og andre politiske synspunkter i tillegg. Det er gjerne på CNN og MSNBC Demokratene ser nyhetene sine.

Disse filterboblene og ekkokamrene ble som nevnt forsterket over Trump sin aktivitet på sosiale medier og misledende informasjon, i tillegg til selektiv informasjon fra ulike nyhetskanaler. Twitter og andre sosiale plattformer måtte ta tak og gjøre noe.

Utestengelsen av Donald Trump på sosiale medier fungerte

I følge Vox og i kjølvannet av det dødelige opprøret 6. januar ved det Hvite Hus som Donald Trump sterkt fremmet på sosiale medier, valgte plattformer inkludert Twitter, Facebook, Snapchat og andre sammen å utestenge den nåværende presidenten. Resultatet av dette og hensikten? Et plutselig fall i online spredning i feilinformasjon om valget på nettet.

I følge forskning fra Zignal Labs, som Washington Post rapporterte, stupte feilinformasjon på nettet om valgsvindel med 73 prosent i den ukesperioden etter Twitters beslutning om å utestenge Trump fra plattformen den 8. januar, altså uken etterpå. Det var flere kjente personer som var raskt ute å kommentere denne utestengelsen. Du kan her lese om hva Erna Solberg og Jonas Gahr Støre hadde å si om dette. Hva tenker du om situasjonen, var det riktig av Twitter og andre sosiale medier å gjøre dette? Kunne vi unngått en storming av det hvite hus om dette ble gjort tidligere? Gjerne legg igjen en kommentar!

  • Kristian

Kilder:

Social media’s impact on the 2016 US Presidential Election

https://www.vox.com/2021/1/16/22234971/trump-twitter-facebook-social-media-ban-election-misinformation-zignal

https://www.ft.com/content/d794197a-3b1b-4d6b-8b01-291537003c42

https://www.nrk.no/urix/store-kritisk-til-at-twitter-sletter-trump-1.15320122

https://www.marketwatch.com/story/this-is-trump-unleashed-these-charts-show-that-the-president-is-tweeting-and-speaking-more-than-ever-2019-09-23