Markedsføring av din bedrift på nett kan gjøres på mange måter. I dette blogginnlegget skal jeg gi en innføring og «how to guide» i hvordan man oppretter en kampanje i Google Ads.

Men først, hvorfor er det viktig å markedsføre med kampanjer?..

All digital markedsføring har som et mål om å skape trafikk til din nettside, enten det er lansering av nye produkter eller tjenester eller en generell «boost» av trafikk på nettsiden. Google Ads, som er dagens tema, er en enkel og effektiv måte å skape vekst i bedriften. Her kan man nå ut til potensielle kunder når de søker etter bedrifter som din i Google sine organiske søk, og på Google Maps.

Med google kan man oppnå de resultatene som er viktigst for din bedrift, her er noen punkter:

  1. Flere besøk på nettstedet ditt.

Gjennom nettannonser der brukerene blir geleidet inn til nettstedet ditt, kan man oppnå økt salg, økt trafikk, flere bestillinger og flere lojale kunder med registrering på e-post listen.

2. Få flere til å ringe bedriften

Som en bedrift ønsker man økt kommunikasjon med kundene sine. Her gjør du det lett for kunder til å ringe deg ved å vise annonser med telefonnummer til bedriften.

3. Oppnå økt trafikk med flere butikkbesøk

Kanskje er har du også en fysisk butikk. Med bedriftsannonser blir det enklere for kundene å finne bedriften din på kartet, som gjør at du får flere kunder innenfor døren.

Hvordan sette opp din første kampanje?

Vi skal nå gå igjennom steg for steg hvordan man oppretter en kampanje med Google Ads. Jeg bruker min egen nettbutikk, indiebowls.no som et eksempel.

  1. Det første steget er å opprette en Google Ads konto. Dette gjør du enkelt her.

2. Neste steg er å velge hvilke hensikter du har med annonseringen. I mitt tilfelle er det å «få flere salg eller registreringer på nettstedet.

Skjermdump fra Google Ads

3. Når du har valgt hensikt trykker du neste. Nå får du neste spørsmål, du velger igjen det som passer deg og din bedrift.

Skjermdump fra Google Ads

4. Oppgi bedriftsnavn.

Skjermdump Google Ads

5. Legg inn butikkens URL, her kan det være smart å legge inn «home page» eller en URL som tar kunden direkte inn til produktene. Klikk neste.

6. Dobbelt skjekk at landingssiden er korrekt og sjekk for både mobil og PC. Klikk neste når det ser bra ut.

7. I neste steg sjekker Google Ads om du har integrert Google Analytics. Jeg anbefaler å sette opp dette om du ikke har gjort det, slik at du kan måle annonseresultatene og få et tydeligere bilde.

8. Skriv inn annonseteksten. Tenk på viktige søkeord og ting som er relevant for din bedrift. Eksempelvis:

Skjermdump Google Ads

9. I det neste steget har du muligheter for å bestemme søkeordstema. Her er det viktig å tenke på hvilke ord i organiske søk din kunde bruker, og hvordan de kan være relevant for din bedrift, produkter eller tjenester. Tenk på hvordan disse ordene kan bidra til økt synlighet og trafikk. Tenk også på målgruppen din, er det kun for menn, eller både menn og damer?

Skjermdump Google Ads

10. Nå skal du velge hvor i verden du ønsker å annonsere. Er det kun i Norge, hele Europa, Skandinavia eller hele verden? I mitt eksempel har vi frakt og bestillinger fra hele Europa, derfor velger jeg de landene jeg veit vi har en kundebase fra før av, i tillegg til de landene Google Analytics viser trafikk fra før av + noen flere. Du skal sikkert annonsere noe nytt ved en senere anledning, benytt første gang som en A/B test. Google Analytics sin statistikk kan hjelpe deg med å finne de beste områdene til neste gang.

Skjermdump Google Ads

11. Velg ditt budsjett, husk at du kan ha denne annonsen så lenge du vil. Jeg vil anbefale å teste de i noen dager eller uker i starten, og eventuelt evaluere om dette er lønnsomt langsiktig. Bruk Google Analytics for å få en bedre oversikt. Velg de anbefalte, eller angi ditt eget budsjett.

De neste punktene er å gå over kampanjen din og legge inn betalingsløsning. Du er nå klar for å legge ut din første annonse, og hva er mer gøy enn å følge med på resultater og statistikk på hvordan dette går? Håper du nå har alt du trenger for å opprette din første kampanje via. Google Ads. Legg igjen en kommentar om du har noe du lurer på, eller du har noen innspill til tips og triks!

  • Kristian