I dagens samfunn kan man markedsføre på utallige måter. Bedrifter idag sliter med å finne tid og kapasitet for å kunne markedsføre seg overalt. Dagens innlegg gjør det kanskje enda vanskeligere, fordi i dag skal vi ta for oss enda en SoMe kanal bedriften din burde være på, nemlig TikTok.

TikTok har tatt verden med storm. TikTok har ca. 689 millioner aktive brukere verden over, og har en eksponensiell vekst. Hvis din bedrift har en målgruppe fra 18-30+, er det å markedsføre på TikTok som å være en av de første som utvinnet gull på 1800-tallet. Hvorfor? Det skal du få en innføring i dette blogginnlegget.

Hva er Tiktok og hvordan fungerer det?

TikTok er en sosial medie kanal, som Facebook, Instagram og Snapchat. Det er et svært populært sosialt medium brukt av den yngre generasjonen og ble skapt av å slå sammen to andre tjenester: Duoyin og Musical.ly. På denne plattformen kan man lage innhold som videoer på 15-60 sekund, og legge til tekst, musikk og andre elementer før man laster de opp og publiserer. Man kan lett opprette seg en bruker, og kan få likes, kommentarer og følge andre brukere som lager innhold.

For mange er dette fortsatt en ukjent mediekanal. Problemet her er at de over 30 år som gjerne sitter med markedsføringsjobber ikke forstår seg på Tiktok. Hvorfor skal man liksom velge dette som en markedsføringskanal, hvis man tror det bare er dans og fjas?

Gode grunner for valg av Tiktok!

Skreddersydde algortimer

Når man først laster ned Tiktok kan de basere seg på å lage startsiden min ved å lage algortimer etter informasjon om meg via Facebook, som alder og kjønn. For-You-Page (FYP/startside) bestod da bare av «typiske» ting de vil anta en mann i en bestemt alder vil se. Etterhvert som man bruker Tiktok, laster inn flere innhold, og begynne å trykke «like» kicker algoritmene i gang, og skreddersyr en startside for deg og innholdsfeed til deg. Holder man innholdet innenfor din nisje, bruker rette hashtagger og publiserer jevnlig – vil din målgruppe få deg opp på deres For You Page.

Video – en lett underholdning

De siste årene har også bruk av visuelle elementer og spesielt bruk av video i markedsføring blitt svært populært. I tillegg til å ha mange brukere, har TikTok også veldig aktive brukere. Dette er den sosiale mediekanalen med høyest engasjement, basert på undersøkelser utført av Influencer Marketing Hub.

Hvis vi ser på veksten veksten YouTube har hatt, og på hvordan både Facebook og Instagram har tilrettelagt for og implementert nye funksjoner for å laste opp og dele videoinnhold, kan man konstantere

Siden TikTok er en videobasert kanal passer den fint inn med denne trenden. Dette kan både innholdsprodusenter og markedsførere nyte godt av.

Oppsummering

TikTok er enda i startfasen, og det er ikke så alt for mange bedrifter som bruker plattformen enda. Derfor kan dette være en gullgruve for bedrifter som benytter seg av denne. Hvis målgruppen din passer, og kreativiteten er på plass, viser statistikk og analyser at TikTok er verdt et forsøk.

Kilder:

https://www.oberlo.com/blog/tiktok-statistics

https://en.wikipedia.org/wiki/TikTok