5 uker senere, og vi har nå opprettet et helt nytt konsept og nettbutikk Vi sier velkommen til Indie Bowls! Dagens innlegg blir et refleksjonsnotat hvor jeg prøver å beskrive min og teamet sin reise igjennom denne perioden.  

Planlegging av nettbutikk og konsept 

Jeg og mitt team, bestående av totalt 4 stykker, begynte å diskutere hvordan vi skulle gripe denne eksamen og problemstillingen. Den første fasen var å finne ut hva i alle dager vi skulle begynne å selge. Vi hadde aldri vært i denne situasjonen før og vi visste vi kom til å møte mange utfordringer. Den første fasen ble veldig mye frem og tilbake. Vi tok litt kontakt med nettverket rundt oss, hovedsakelig for å finne inspirasjon og ideer. Helt ut av det blå igjennom vårt nettverk, fikk vi plutselig en henvendelse fra en norsk familiedrevet bedrift som holder til i Thailand. Bedriftens inntekter og eksponering i markedet de siste året har vært dårlig og ikke minst vanskelig. Dette mye på grunn av pandemien som herjer, men også dårlig markedsføring og eksponering digitalt. Vi tok deretter kontakt for å få en oversikt over situasjonen. 

Problemstilling og situasjon 

Konseptet «Indie» – som for så vidt står for «go your own way» har bedriften lenge bygget på. Indie er et organisk konsept, hvor de lever så miljøvennlig som mulig, litt bort fra de store byene. De driver en resort på den lille øya Koh Chang, og har hatt god trafikk med forskjellige internasjonale kunder.  

Denne familiedrevne bedriften har lenge forholdt seg til kun ett marked. De leier ut bungalows og driver en café. Pga. pandemien ble de derfor ganske hardt rammet når det kom mindre og mindre turister til øya. I tillegg har øya da befinner seg på vært periodevis stengt. Da vi først ble kontaktet ønsket lederen hovedsakelig at vi skulle hjelpe de med å danne en ny nettside og bookingsystem for de, i tillegg til at vi skulle hjelpe de med markedsføring og større trafikk når de kan ta imot reiselystne mennesker igjen. Etter mye fram og tilbake, og forståelse av situasjonen kom det en ny ide fram. Vi kom fram til at bedriften var veldig avhengig av turisme og at mennesker kom til øya for å få en smak av Indie konseptet. Hva om vi utvidet konseptet og heller prøvde oss på et annet marked, hvor kundene kunne få en smak av Indie hjemme hos seg? 

Indie Bowls, en utvidelse av Indie Beach 

Bedriften hadde kontaktene, de hadde de lojale kundene og de hadde unike produkter som de brukte på øya. I og med at de befinner seg i Thailand, har de også tilgang til tropiske produkter og har lave produksjonskostnader. Vi hadde en god grunnmur, dermed bestemte vi oss for å prøve å lage et datter konsept, Indie Bowls. Dette for å skape en ny inntektskilde for de, og en perfekt eksamensoppgave for oss. Vi skulle selge tropiske varer, i tillegg til å være så miljøvennlig og organisk som mulig. Vi kom da til det berømte stadiet til vår forleser Karl Philip: implementer som et helvette.  

Den første fasen med konsept tok mye kostbar tid. Vi hadde 5 uker på å lansere en nettbutikk, nå hadde vi allerede brukt ca. 1 – 1,5 uke på å bare på å bestemme hvilken nettbutikk vi skulle lage. Etter en rask gjennomgang på hvilke produkter vi hadde tilgang på, havnet vi raskt på de resirkulerbare cocosnøtt skålene de hadde på øya og ekstra bestikk som en start. Det første vi gjorde når vi hadde funnet ut produktene, var å kontakte produsenten. I kontakt med produsenten fikk vi et overblikk over produksjonstid, priser og leveringstid. Leveringstiden var lang og vi skulle ha en del produkter, så for oss handlet det om å få bestilt disse så raskt som overhode mulig, siden vi allerede skal lansere om ca. 3 uker. 

Det neste var å finne ut av fraktmetoden og et fraktselskap. Her var det også mye fram og tilbake, og kanskje det som tok lengst tid å finne ut av. Det første vi gjorde var å prøve oss på de største leverandørene som leverer internasjonalt. Vi var i kontakt med både DHL, UPS og FedEx. Det vi raskt fant ut av, var at dette ble dyrt og lite lønnsomt for oss som en liten bedrift. Vi tok derfor kontakt med utenlandsavdelingen i Bring for å høre om de hadde noe tips til oss, i tillegg til å få en oversikt på hvordan vi burde forholde oss til gebyrer, fortolling, merverdiavgift. Kontakten i Bring var klar og tydelig. Som nyoppstartet i Thailand med usikkert volum var det mest sikre og letteste for oss å bruke lokale postsendinger. Han anbefalte oss ikke å knytte noe avtale med større aktør i første omgang, i tillegg til at vi kun skulle sende små sendinger til privatpersoner. Dette gjorde det vanskelig for oss å overholde key result om 1 uke levering til Europa. Men slik måtte det bare bli, i hvert fall i start fasen. Thaipost ble svaret, og de kunne i hvert fall forsikre oss om at sendingen ble sendt med skip, som er den mest bærekraftige måten for oss å gjøre det på.  

Produktbilder ble preget av dårlig kommunikasjon og seine leveranser fra produsenten. Som nevt tidligere fikk vi ikke produktene en dag før vi egentlig hadde planlagt å lansere. Men da hadde vi ikke fått tatt noen produktbilder. Vi hadde også bestilt noen innpakkingsbokser med logo og skrift. Disse er på tur, men har enda ikke kommet.  

Opprettelse av domene og nettside gikk relativt greit. Domenet ble kjøpt på Pro isp, og nettsiden ble bygget på Shopify. Det som tok litt tid var å knytte domenet opp mot Shopify. Vi hadde problemer med at DNS og SSL som gjorde at nettsiden var «ikke sikker», men litt frem og tilbake med kundeservice fra Pro isp og Shopify, ble dette i orden på noen dager. Byggingen på Shopify gikk relativt greit. Vi la fram en plan på hvordan vi ønsket å ha det til eieren, slik at hun tok bilder som passet inn. Alt av innhold på nettsiden ble også skrevet fortløpende. «Policys» var noe vi måtte sette oss godt inn i og tok tid å forstå.  

Et problem vi stadig fikk, var nye planer og endringer av planer fra eieren av bedriften. Det virket som om vi hadde åpnet en helt ny verden for hun, nå skulle hun selge alt i hele verden. Vi måtte ofte få henne litt ned på jorden og prøve å forholde oss til de planene vi hadde satt i starten, ellers ville vi aldri bli ferdig. Vi informerte om at vi har mulighet til å bygge videre på ting seinere, og at vi er tilgjengelig også etter endt eksamen.  

Generelt det vi var dårlig på, var å prioritere hva som skulle gjøres og hva som var viktigst. Selv om vi hadde OKR målene, sporet vi ofte av. Dette hadde for så vidt også mye med planene og ideene til eieren. Det vi raskt ut fant av, er at ting tar tid, spesielt når vi er i kontakt med noen som er på andre siden av jordkloden. I enkelte perioder følte jeg at vi aldri kom noen vei og at alt ble veldig halvveis. Ved de første hindringene begynte vi allerede å angre å oppgavevalg og følte kanskje vi hadde tatt på oss for mye. Så det å sette små tidsfrister for ting, Vi ble også bedre på å fordele oppgaver, slik at ikke alle teammedlemmene er overalt. Jeg føler også at selve eksamensbesvarelsen ble påvirket av alt styret med opprettelse av selve konseptet, logistikken og produktene. Vi som et team er litt skuffet over at vi ikke klarte å en full lansering innen 12 mai, men vi har lært ufattelig mye. Og selv om eksamensperioden er over har vi bestemt oss for å fortsette å hjelpe bedriften, vi er ikke ferdig enda! 

Læringsutbytte 

Faget Digital Markedsføring og denne eksamen har vært ekstremt skremmende og har føltes veldig overveldende. Jeg har derimot innsett at det å bare prøve, «implementere som et helvete» og lære mens man holder på, er faktisk en veldig god fremgangsmåte. På veien har jeg også lært at jeg har veldig mye å lære, og mest sannsynlig aldri kommer til å bli utlært. Det er jo ufattelig mange måter å gjøre en slik oppgave. 

En ting jeg er veldig glad for, er at vi ikke valgte en oppgaveløsning som kun var fiktiv. Løsningen vi valgte på denne eksamensbesvarelsen gjorde at vi måtte brette opp armene og finne ut av ting som skjer i det virkelige liv. Dette gjorde at jeg ble satt i en situasjon hvor jeg virkelig måtte ta tak og ha gjennomføringskraft. For en ting er sikkert. Det er lett å sitte å skrive hvordan man ønsker å gjøre ting og ha masse ideer, men det er noe helt annet å faktisk gjøre det. Ved å velge noe som faktisk skal ut på markedet, var det ingen mulighet for unnasluntring eller det å ta lett på oppgaven, som jeg må være ærlig å si at jeg har gjort i andre besvarelser før. Oppgaven ble laget på en måte hvor jeg for første gang gjorde ting som ga veldig mening. Alt av teori og det vi har pugget tidligere, var noe vi faktisk fikk bruk for her og der. Det vi har lært om OKR, og prøvde ut dette i praksis har vært krevende, men veldig lærerikt. Et styringssett jeg absolutt kommer til å ta i bruk ved en senere anledning.  

Denne oppgaven, nettsiden vi har laget og alt vi har gjort i forbindelse med oppgaven er noe jeg er veldig stolt av. Denne oppgaven har desidert vært den oppgaven jeg har lagt mest arbeid i hittil i Bacheloren på Høyskolen Kristiania. Jeg har vært frustrert, sint og flere ganger tenkt at dette ikke kommer til å gå. Men det handler å ikke gi opp uansett hvilke problemer som oppstår. Jeg har lært at det alltid finnes en form for løsning. Oppgaven har vært en tålmodighetsprøve, men samtidig har det trukket frem det kreative, mye ekstra gjennomføringskraft og flere selvstendige sider av meg selv. Det å gjort denne oppgaven har skapt mye selvsikkerhet. I ettertid sitter jeg også å tenker «tenk om vi hadde gjort dette på nytt. Vi kunne ha gjort ting så mye bedre og enklere». Men, det jo en del av prosessen. Erfaringen av å gjøre dette er det viktigste, i hvert fall for min del. Det er jo meningen at det skal bli enklere neste gang.  

Den erfaringen jeg har fått i denne perioden er noe jeg absolutt får bruk for i en senere anledning, om det skulle være hos en arbeidsgiver eller noe personlig. Takk til foreleser Karl Philip Lund for en kul og morsom oppgave, og takk til alle nære rundt meg som har hjulpet eller støttet meg i denne perioden, når ting har virket helt umulig. Jeg kan nå stolt si: jeg, sammen med et team, har laget et konsept og nettside helt fra bunn. Og etter bare 5 uker, snart klar for å lansere! 

Ikke glem! 

GO COCONUTS med produkter fra Indie Bowls HER! Vi åpner veldig snart!